Salgs- og leveringsvilkår

Les mer om våre salgs- og leveringsvilkår for deg som proffmaler

1. ANVENDELSE OG FORRANG 

1.1 Enhver leveranse fra Tikkurila Norge AS (TN) anses som avtale mellom profesjonelle aktører og er omfattet av disse salgs- og leveringsvilkår med mindre disse er fraveket ved skriftlig avtale. Ved forbrukerkjøp gjelder disse salgs- og leveringsvilkår så langt de ikke er i strid med ufravikelige bestemmelser i forbrukerkjøpsloven (med videre henvisninger). 

1.2 Kundens angivelse av særlige vilkår i ordrer mv. er ikke bindende for TN, med mindre TN uttrykkelig har akseptert dette skriftlig. 

2. TILBUD OG AVTALE 

2.1 Avtale mellom kunden og TN anses for inngått ved TNs skriftlige ordrebekreftelse, eller ved utlevering eller oversendelse av varen til kunden. 2.2 Avbestilling av en ordre kan kun skje med TNs skriftlige samtykke. Ved avbestilling skal kunden erstatte alle TNs kostnader og tap i forbindelse med avbestillingen, dog minimum et beløp tilsvarende 10 % av kjøpesummen. 

3. PRIS 

3.1 Med mindre annet er skriftlig avtalt inngås en ordre til prisene som gjelder på ordrebekreftelsens dato med tillegg av mva., toll, avgifter, transportkostnader og alle øvrige kostnader. 

3.2 Dersom det i tiden mellom ordrebekreftelse og levering skjer stigning i råvarepriser, avgifter, skatter mv., eller andre forhold utenfor TNs kontroll, har TN rett til å øke prisen tilsvarende. TN skal i så fall informere kunden om prisøkningen før levering. Utgjør den samlede prisøkningen mer enn 10 % av kjøpesummen, kan kunden annullere kjøpet. Har TN ikke mottatt melding om annullering innen 8 dager etter meldingen om prisøkningen, anses kunden å ha godtatt økningen. Kunder som har bestilt varer som ikke anses som standardvarer har ikke rett til å annullere kjøpet og er bundet av prisøkningen. Ved annullering av kjøpet etter dette punkt

3.2 bortfaller kundens betalingsplikt og TNs leveringsplikt. Kunden kan ikke kreve erstatning eller gjøre gjeldende andre misligholdsanksjoner. 3.3 Ved levering av varer som ikke anses som standardvarer, har TN rett til å levere og fakturere 10 % mer eller mindre enn det avtalte kvantum. 

4. LEVERING 

4.1 Levering skjer på tidspunktet som angitt i ordrebekreftelsen, eller snarest mulig dersom annet ikke er avtalt. Ved avvik mellom tilbud og ordrebekreftelse er det ordrebekreftelsen som gjelder. TN kan kreve utsettelse av leveringstidspunktet dersom ordren endres av kunden, dersom det oppstår forsinkelser fra TNs leverandører eller i force majeure-situasjoner. I slike tilfeller skal TN snarest mulig underrette kunden om ny forventet leveringstid. 

4.2 Levering skjer EX Works fra TNs adresse med mindre annet er skriftlig avtalt. Levering anses skjedd når varene er stilt til rådighet for kunden hos TN. 

4.3 TN kan etter avtale og på kundens vegne sørge for forsendelse av varene. TN velger transportmåten og forsendelsen foregår for kundens regning og risiko. Kunden bærer risiko for at det kan skaffes adkomst- og transportveier, og det påhviler kunden for egen regning å tegne eventuell transport- og/eller vareforsikring.

5. RETUR AV VARER

Standardvarer selges ikke med returrett og tas bare i retur etter forutgående avtale. Kreditering av slike returvarer skjer til redusert pris fastsatt av leverandøren. Returfraktutgifter bæres av kunden. Varer som er spesielt tilvirket etter kundens spesifikasjoner tas ikke i retur. 

6. EMBALLASJE 

6.1 Varen sendes i TNs standardemballasje. For øvrig anvendes slik transportemballasje som TN anser nødvendig og tilstrekkelig. Emballasjen er inkludert i prisen med mindre annet er avtalt. 

6.2 Emballasje som er merket som returemballasje, tas kun imot som retur dersom den returneres DDP (INCOTERMS 2020) til TNs adresse for kundens regning og risiko i tom og ubeskadiget stand. 

7. FORSINKELSE 

7.1 Forsinkelse skal anses å foreligge dersom varen ikke er levert innen det avtalte leveringstidspunktet, eventuelt den nye forventede leveringstiden (sml. punkt 4.1). 

7.2 Kunden er kun berettiget til å heve kjøpet dersom leveransen er forsinket med mer enn 30 dager. Gjelder forsinkelsen kun en del av leveransen, kan kunden bare heve kjøpet for den forsinkede del av leveransen. Kunder som har bestilt varer som ikke anses som standardvarer, kan bare heve kjøpet dersom leveransen er forsinket med mer enn 30 dager og kjøpet ellers blir vesentlig forfeilet. Kunden taper retten til å heve kjøpet dersom kunden ikke skriftlig har reklamert innen 5 virkedager fra varen er levert eller fra kunden har mottatt melding om at varen kan hentes på TNs adresse. 

7.3 Ved hevning av kjøpet etter dette punkt 7 bortfaller TNs plikt til å levere og kundens plikt til å betale for varer som ikke allerede er levert. Forsinkelse skal ikke i noe tilfelle medføre erstatningsansvar for TN, og TN skal ikke i noe tilfelle holdes ansvarlig for driftstap, dagbøter, tapt fortjeneste, følgeskader eller lignende indirekte tap som følge av forsinkelse. 

8. BETALING 

8.1 Kjøpesummen forfaller til betaling i henhold til betalingsbetingelsene angitt på fakturaen. Dersom ikke annet er angitt på fakturaen, forfaller kjøpesummen til betaling på leveringstidspunktet. 

8.2 Ved forsinket betaling har TN fra forfallsdag krav på forsinkelsesrente etter den rentesats som gjelder til enhver tid etter lov om forsinkelsesrente, samt gebyrer og kostnader knyttet til innkrevingsprosessen. 

8.3 Kunden har ikke rett til å tilbakeholde hele eller deler av kjøpesummen som sikkerhet for oppfyllelse av andre krav. Kunden har heller ikke rett til å motregne eventuelle motkrav mot TN, som ikke er skriftlig akseptert av TN. 

9. EIENDOMSFORBEHOLD (SALGSPANT) 

TN har eiendomsretten (salgspant) til de leverte varene inntil hele kjøpesummen, herunder påløpte renter, omkostninger mv., er betalt, jf. panteloven § 3-14 flg. Kunden kan ikke selge, pantsette eller på annen måte avhende varene før kjøpesummen er betalt.

10. MANGLER, REKLAMASJON OG ANSVAR 

10.1 Kunden skal straks etter mottakelse sørge for å foreta en grundig undersøkelse av varen. Ønsker kunden å reklamere over eventuelle mangler, må kunden reklamere skriftlig overfor TN uten ugrunnet opphold og senest 10 virkedager fra mangelen burde vært oppdaget. Reklamasjon må uansett skje innen 6 måneder fra levering. All reklamasjon skal være skriftlig. Ved for sen reklamasjon bortfaller alle kundens rettigheter til å gjøre gjeldende mangelen. 

10.2 Dersom det er mangler ved varen, er TN berettiget til å foreta omlevering eller retting dersom dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøper. Dersom TN ikke omleverer eller retter har kjøper krav på forholdsmessig prisavslag. Er mangelen vesentlig og dette ikke kan avhjelpes med omlevering eller retting kan kunden heve kjøpet og kreve tilbakebetaling av kjøpesummen for den delen av kjøpet som mangelen gjelder. TN kan kreve at kunden returnerer varen eller deler av varen til TN på TNs regning og risiko. Utover dette kan kunden ikke gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende. 

10.3 TN har ikke ansvar for rådgivning eller veiledning gitt i forbindelse med kjøpet med mindre annet er uttrykkelig skriftlig avtalt. Kunden kan kun forholde seg til varens produkt- og sikkerhetsblad, og plikter å sette seg grundig inn i disse.TN har ikke ansvar for feil og mangler som følge av kundens eller andres manglende etterlevelse av deanvisninger som er gitt i produkt- og sikkerhetsbladene, eller for de oppnådde resultater ved varens anvendelse. 10.4 Under ingen omstendigheter skal TN betale erstatning for driftstap, tapt fortjeneste, tapt goodwill, følgeskader eller lignende indirekte tap som følge av mangler. TNs ansvar i tilfelle av mangler er i alle tilfeller begrenset til fakturabeløpet på den solgte varen. 

10.5 Den part som hevder at det foreligger et kontraktsbrudd fra kontraktsmotparten skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. En part som forsømmer denne tapsbegrensningsplikten, må selv bære de delene av tapet som ville vært unngått ved slike tiltak. 

11. PRODUKTANSVAR, MV. 

11.1 TNs eventuelle produktansvar er regulert av produktansvarsloven. TN kan ikke under noen omstendigheter holdes ansvarlig for skader varen/produktet volder ut over det som til enhver tid følger av ufravikelige regler i produktansvarsloven. 

11.2 I den utstrekning TN måtte bli pålagt produktansvar overfor tredjemann, er kunden, uavhengig av det ovennevnte, forpliktet til å holde TN skadesløs slik at TNs samlede ansvar/kostnad ikke overstiger kjøpesummen for varen/produktet. Hvis tredjemann fremsetter krav mot en av partene om erstatningsansvar i henhold til dette punkt, skal denne part straks skriftlig underrette den annen om kravet. 

12. FORCE MAJEURE 

TN kan ikke holdes ansvarlig for mangler eller forsinkelser som etter norsk rett anses som force majeure. Dersom levering midlertidig hindres av force majeure, forskyves leveringstiden tilsvarende. Begge parter har rett til å annullere den aktuelle leveransen ved skriftlig varsel til den andre parten dersom force majeure-situasjonen varer i mer enn 12 uker. TNs ansvar ved force majeure er under enhver omstendighet begrenset til å tilbakebetale evt. forskudd på betaling for bestilte varer. 

13. TVISTER 

Tvister mellom partene skal så vidt mulig søkes løst ved forhandlinger. Dersom slike forhandlinger ikke fører frem, kan hver av partene søke tvisten løst ved de alminnelige norske domstoler, med Oslo tingrett som verneting. Alle tvister avgjøres etter norsk

 

April 2024

no
has been added to saved.
has been removed from saved.
has been added to your shopping list.
has been removed from your shopping list.
You have to choose a size.
You have to choose a amount.
You have to choose a color